Klachtenprocedure

Klachtenprocedure

De Iedereen Gewoon Anders hierna genoemd de IGA, wil al haar cliënten, relaties betaalde en onbetaalde medewerkers zorgvuldig behandelen. Toch blijft hulpverlening het werk van mensen. Er kunnen altijd onbedoeld fouten gemaakt worden. Wij houden dan ook rekening met de actuele wetgeving over dit onderwerp, zo is er onder andere een klachtenfunctionaris en zijn wij lid van een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Onze klachtenprocedure geeft onze cliënten en/of ouders/verzorgers eerst de mogelijkheid om intern de klacht neer te leggen en te bespreken. Dat geeft degene die uw klacht heeft veroorzaakt de mogelijkheid iets te herstellen of te verbeteren. Vaak is een persoonlijk gesprek waarin u aangeeft waar u tegen aan gelopen bent al heel prettig en voldoende.

Wij zien een klacht als een advies om onze kwaliteit te verbeteren.

 

Mochten wij er onderling niet uitkomen of geeft de klacht hier aanleiding voor, kan er contact worden gezocht met de klachtenfunctionaris. Hierover zijn alle cliënten geïnformeerd, nieuwe cliënten worden geïnformeerd via de huisregels.

 

Onderstaand wordt de klachtenregeling beschreven.

  • Mail je klacht, binnen vier weken nadat deze is ontstaan, naar
    klacht@iedereengewoonanders.nl. Je ontvangt van ons een bevestiging terug.
  • De klacht wordt geregistreerd en in behandeling genomen.
  • Binnen 5 werkdagen neemt de klachtfunctionaris telefonisch of per email contact met u op om tot een oplossing te komen.

Lukt dit niet? Dan ontvang je namens het bestuur van de Mini-maatschappij binnen zes weken na het indienen van de klacht een oordeel. Wanneer jouw klacht leidt tot aanpassing van onze werkwijze of andere maatregelen, dan staat in het oordeel ook de termijn waarbinnen we deze aanpassing realiseren.

  • Bij dringende zaken wordt de klacht direct overgedragen aan de Klachtenfunctionaris.

 

1.       Klachtenfunctionaris

  • Beoordeelt of de procedure goed gevolgd is. Mocht dit niet het geval zijn dan wordt de klacht teruggelegd.
  • Beoordeelt de aanleiding inhoudelijk en hoort zowel beide partijen en zo nodig ook anderen die bij de klacht betrokken waren.
  • Stelt vast of er maatregelen getroffen moeten worden en legt dit vast op het formulier. Hij streeft er naar om binnen één maand tot een uitspraak te komen over de gegrondheid van uw klacht.
  • Stelt, naar aanleiding van het onderzoek, vast of de melding besproken moet worden met het bestuur.
  • Wanneer geen maatregelen noodzakelijk zijn, wordt de klacht gearchiveerd en worden eventuele betrokkenen op de hoogte gesteld van deze beslissing.

 

2.       Bestuur

  • Stelt vast welke maatregelen genomen moeten worden.
  • Draagt er zorg voor dat de maatregelen worden uitgevoerd. De genomen maatregelen worden geëvalueerd.
  • Stelt vast of het doorvoeren van wijzigingen in het kwaliteitssysteem noodzakelijk is om de dienstverlening van zorg-, welzijn- en onderwijskwaliteit te verbeteren.
  • Brengt de klachtenfunctionaris op de hoogte van de afhandeling van de melding.

 

3.       Medewerk(st)er

  • Werkt het klachtenformulier bij.
  • Archiveert het klachtenformulier.

 

4.     Vertrouwenspersoon

Bij een vertrouwenspersoon kunnen vrijwilligers, betaalde medewerkers, minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking en bijvoorbeeld ouders terecht met hun vermoedens of kennis van grensoverschrijdend gedrag. De vertrouwenspersoon is erg belangrijk om het melden van (vermoedens van) grensoverschrijdend gedrag makkelijker te maken.

 

U kunt u er van op aan dat het in hem gestelde vertrouwen niet wordt geschonden. Wij zijn dan ook blij te melden dat wij een capabele, integere en ervaren vertrouwenspersoon hebben gevonden. Met zijn jaren ervaring binnen de geestelijke en psychische zorg weet hij van de hoed en de rand. Hij neemt de tijd om samen naar oplossingen te zoeken, zo kan hij bijvoorbeeld met u mee naar een gesprek, of geeft praktische tips of helpt u met de klacht op papier te zetten. De vertrouwenspersoon is goed op de hoogte van de regelingen bij Iedereen Gewoon Anders.

Stuur uw klacht per post naar:

Iedereen Gewoon Anders

t.a.v. vertrouwenspersoon

Zeestraat 70
2518 AC Den Haag

 

De klachtenfunctionaris is te bereiken via:

– E-mail: klacht@iedereengewoonanders.nl